WTN-_dsc8430-team-HR-15

Work-Life Balance: Hoe vind je de juiste balans?

In de hectiek van het dagelijkse leven is het vinden van de juiste balans tussen werk en privéleven een uitdaging waar veel van ons mee worstelen. Het streven naar succes op de werkplek mag niet ten koste gaan van onze gezondheid, relaties en persoonlijke vervulling.

Het is tegenwoordig lastig om grenzen te trekken tussen werk en privéleven, omdat je telefoon en dus je mail en Whatsapp overal mee naartoe gaan. Het kan daardoor lijken alsof het werk nooit stopt, terwijl af en toe rust heel goed voor je is. In deze blog delen we enkele waardevolle tips en strategieën om de harmonie tussen werk en privé te vinden en te behouden. 

Rust; iets waar we als mens vaak verkeerd tegenaan kijken. We vinden dat we rust moeten verdienen, dat we pas rust mogen nemen als het werk klaar is. Als het dan drukker wordt, schuift de rust op en komt eerst het werk. Maar de praktijk is: hoe voller onze agenda, hoe meer pauzes een mens nodig heeft.  

Waarom is rust goed voor je? Uit onderzoek blijkt dat rust een grote invloed heeft op onze productiviteit en gezondheid. Of het nou een korte of een lange pauze is. Je zenuwstelsel herstelt in rust, je kunt je energie er beter door vasthouden en je brein werkt een stuk sneller. Met af en toe een rustpauze kun je erna dus weer helderder en efficiënter nadenken, zodat je orde kunt houden in je leven en hoofd. Belangrijk voor een goede Work-life Balance is dat je af en toe van deze rustpauzes inpland.  

Als het risico bestaat dat je altijd doorwerkt en de neiging hebt om elk moment naar je scherm te kijken, zorg dan dat je een plek hebt die je ertoe dwingt om ‘niet te werken’. Vooral als je veel vanuit huis werkt, bestaat het risico dat je weer even achter de computer kruipt als je een avond niks hebt. Zorg er daarom voor dat je op bepaalde momenten uit huis bent of echt niet in staat bent om te werken. Ga wandelen, uit eten of spreek met iemand af. Ook kan het helpen om na werktijd je spullen expres in de auto of op je werk te laten liggen, zodat het minder makkelijk is om toch aan werk te beginnen.  

Door alle piepjes en geluiden van je meldingen, word je vaak afgeleid. Het zorgt ervoor dat je in je privétijd bezig bent met werk en dat je onder werktijd berichtjes krijgt over privédingen. Daardoor gaan je werk- en privéleven door elkaar lopen en heb je zelf geen overzicht meer. Het is dus goed om je meldingen gewoonweg uit te zetten, zodat je zelf kan bepalen wanneer je reageert op een appje. Voor nood of belangrijke dingen kun je bijvoorbeeld je beltoon aan laten, zodat je wel bereikbaar blijft voor dingen die ertoe doen.  

Een goed begin is het halve werk, is het welbekende spreekwoord. En al klinkt dit erg voor de hand liggend, het is echt waar. Zorg er gewoon eens voor dat je rustig kunt opstaan, zodat je niet je bed uit hoeft te springen en gelijk stress voelt over de dag. Stop ook met het eindeloze snoozen, je lichaam raakt er alleen maar van in de war als het denkt door te mogen slapen, maar elke keer weer wakker gemaakt wordt. Er zijn veel wetenschappelijke artikelen te vinden, waarin je leest dat snoozen fijn lijkt, maar helemaal niet zo goed voor je is.  

Maak daarna je bed op, doe je gordijnen open en zorg dat je zelf fris en aangekleed bent. Je voelt zo gelijk al een voldaan gevoel, omdat je opgeruimd en fris je dag start. Een ander woord hiervoor is; een ontspannen start. Het klinkt makkelijk en eigenlijk wist je dit ook al wel, maar het is bewezen dat dit echt helpt.  

Nellemieke

van Zwienen

WMT-_z6f4432-portret-HR-25

Persoonlijk advies?

Kom in contact met een van onze specialisten, zij kunnen u meer vertellen over de mogelijkheden. Wij nemen zo snel mogelijk contact op om u van advies te voorzien en indien gewenst u vrijblijvend uit te nodigen voor een persoonlijk adviesgesprek bij ons op kantoor.