Onderscheidend vermogen:

Over toegevoegde waarde, boerenwijsheid en kiespijn

Hieronder leest u een gedeelte van een artikel uit ons Magazine. Wilt u het hele artikel lezen en abonneren op ons Magazine? Vul uw gegevens hier in en geef aan dat u zich wilt abonneren. U krijgt het magazine dan thuisgestuurd.

Een bedrijf zien groeien en opbouwen is gaaf. Zeker als er zicht is op een volgende generatie, die het roer wil overnemen. In gesprek over de bedrijfsontwikkeling vertelde een ondernemer wat hem zo was overkomen. Ooit begonnen met één transportcombinatie voor drijfmest. Nu, zo’n 25 jaar later, het bedrijf aan het overdragen aan zonen en dochters. Samen hebben zij iets moois opgebouwd, met een breed palet aan bedrijfsactiviteiten, als schakel tussen boer, fouragehandelaar en mestverwerker.

Deze ondernemer vond zijn werk gewoon mooi en was niet bezig met groei en cijfers. Hoe dan wel? Hij keek eens uit het raam, sloeg zijn armen over elkaar en was even stil. “Als je wilt handelen, kan je altijd wel wat beginnen en laten draaien. Zo moeilijk is dat niet.” Die uitspraak is blijven hangen: is het zo? Juist waar vanuit marketing-oogpunt wordt geroepen, dat ‘de parel moet schitteren’ en ‘je ware identiteit moet ontdekt worden’. En dan deze ondernemer, de nuchterheid zelve, over de praktijk van de afgelopen 25 jaar. Alleen door te ondernemen, door dingen te doen, onderscheid je je al?

Kiezen en gekozen worden

Ondernemen is keuzes maken. Dagelijks. Voor de planning van vandaag, maar ook de keuze voor uw favoriete klanten waar u een lange-termijnrelatie mee wilt opbouwen. Belangrijk dus, die besluitvaardigheid. Het heeft geen zin om willekeurig klanten te acquireren. Kies consequent voor één doelgroep. Wie alles voor iedereen wil zijn, blijft meestal met niets achter.

Wij staan voor u klaar!

Wat remt uw organisatie om onderscheidend te zijn?

Het bloeien van een bedrijf geeft energie. Het zorgt voor groei; niet direct in cijfers, wel in klanttevredenheid en continuïteit. En toch kan het knagen, op de een of andere manier lukt het bloeien en groeien niet. Ligt het aan de kwaliteit van producten? Of is het de markt die tegenzit? En, houdt u uzelf de spiegel eens voor, zit u nog wel op de juiste plek?

Strategische beslissingen en keuzes ten spijt, uiteindelijk zijn het de mensen die de organisatie maken. Of: ‘men komt niet voor de tent, maar voor de vent’, ‘niet voor het gebouw, maar voor de vrouw’. Ik hoor u denken: de juiste persoon op de juiste plek begint toch ook op strategisch en tactisch niveau? Is uw organisatie en ‘functiehuis’ wel op orde? Juist, we bedoelen hetzelfde. Het gaat om de mensen. Niet zozeer de marketing en communicatie geven uw bedrijf de glans, het zijn de mensen.

Toegevoegde waarde, boerenverstand en minder ‘kiespijn’

Minder theoretisch zijn basisbeginselen van een klantrelatie. Het past binnen een strategie, maar het omgaan met klanten geeft óók onderscheidend vermogen. Dat begint met échte aandacht. Ook daar is een heel artikel aan te wijden. Salesvrouw Daniëlle de Jonge heeft er een prachtig praktisch boek over geschreven: ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’. Van facturen met een goed gevoel, tot de kleine dingen die het nét doen. Ook daar ligt onderscheidend vermogen.

Wees bewust van de unieke kanten van uw organisatie, product of dienst. Durf daar de keuze voor te maken. Daar zit zeker onderbuikgevoel bij. Met het boerenverstand ondernemend groeien, dat is waar de ondernemer uit de intro op uit kwam. En, toch even sparren over toegevoegde waarde of ‘kiespijn’? Wij helpen. Ook om u weer de mogelijkheid te geven, te doen waar u goed in bent.

Op zoek naar een sparringpartner voor u als HR-adviseur of werkgever?

Als werkgever, HR-adviseur of HR-manager binnen een organisatie, komt er veel op u af. Van aanspreekpunt voor allerlei praktische zaken, tot de implementatie van de kernwaarden van uw bedrijf in de gesprekkencyclus. Dan is het waardevol om even te kunnen sparren met een HRM-specialist.  Want soms kan het voor de werkgever of de HR-adviseur best eenzaam zijn aan de top. Wij helpen met het ontwikkelen en professionaliseren van uw HRM en personeelszaken.

De HR adviseurs van ECM dialoog ondersteunen organisaties en ondernemers met velerlei vragen. Over de in, door- en uitstroom van personeel en van verzuimbeleid, competentieontwikkeling tot bemiddeling bij arbeidsconflicten. Juist daar weten wij voor de lange termijn het belang te duiden; welke visie heeft een organisatie op HR en hoe ziet de agenda voor de komende jaren eruit?

Wij zijn beschikbaar als sparringpartner, voor adviesvragen of als tijdelijke ondersteuning op interim-basis.

Interesse? Neem contact op via tel. 0525 66 16 97 of info@ecmdialoog.nl.

WerkMetTalent is onderdeel van ECM dialoog